أفكار **لؤلؤيه **للتجهيز لرمضان لتوفير الوقت و الجهد وإستغلال الوقت للعباده

sarah_

:: عضو مُشارك ::
نقاط التفاعل
5
أفكار **لؤلؤيه **للتجهيز لرمضان لتوفير الوقت و الجهد وإستغلال الوقت للعباده

السلام عليكم ونشريساتى
و كل عام وانتم بخير

رمضان على الأبواب إن شاء الله (( اللهم بلًغنا رمضان )) و حابين نستغل كل دقيقه فيه فى طاعة بإذن الله
و كل امراة بتبقى محتاره ..... نفسها تعمل أحسن أكل و حلويات و مشروبات لأسرتها و نفسها فى نفس الوقت تقرأ أجزاء عديده من المصحف فى اليوم و بيبقى صعب التوفيق بين الإثنين

و ايضا يبقى فيه عزومات و أيام تضيع فى تحضير العزومه

هذه عدة أفكار تقلل الوقت و الجهد فى المطبخ ... من اجل ان تقرأي عدة أجزاء من المصحف فى اليوم الواحد و يبقى فيكي حيل تصلى صلاة التراويح سواء فى البيت أو المسجد ..... و فى نفس الوقت تكوني عملتى أحسن أصناف فى أقل وقت و بأقل جهد بإذن الله

سأحاول ان أسرد عدة أفكار ببساطه و بسرعه

1- قبل رمضان إكتبى إحتياجات البيت ( أكل - مشروبات -توابل - صابون - كركديه - تمر هندى -دوم - ملح .... كل حاجه ..كل حاجه ) فى ورقه و إبتدى جمعيها علشان لا تضطرى تشترى و تنزلى فى رمضان و تضيعى وقت العباده .

2- عمل كميه كبيره من البصل المفروم و تعبئتها فى أكياس و حفظها فى الثلاجة.

3- عمل ثوم مفروم و تجميده مفروم فى علبه محكمة الغلق ... و شوية ثوم مفصص لوحدهم يجمدوا ايضا.

4- عمل عصير كميه من الطاطم المعصوره و تعبئتها فى أكياس فى الثلاجة ( و إذا لم تتمكنى من ذلك ممكن تجميد الطماطم كما هى و عند تسييحها تجدين قشرتها إنفصلت عنها ...إنزعيها و إخلطيها فى الخلاط لتبقى كأنها طازجه بالظبط )

5- إعملى كميه من اللحم المفروم و جمديه فى الثلاجة و يبقى سهل و جاهز وقت الحاجه

6- عمل كميه من ((للحم المفروم المضاف إليه عصير طماطم و ملعقة صلصه و تبليها و جمديها ))) بتنفع ( لعدة أصناف .. للمكرونات - ....)

7- إعملى كميه كبيره من ((صلصة الطبيخ : تحمرى البصل فى سمن ثم تحمرى اللحم حتى يتماسك ثم تضيفى عصير الطماطم و تترك حتى يبقى اللحم نصف ساعة ثم تضيفى الملح و الفلفل )) و تبقى يادوب جاهزه على وضع الخضار فيها و قسميها فى أكياس كل كيس يقضى طبخه و جمديها (بدون وضع الخضار فيها و لما بتسيح بتبقى كأنك لسه عاملاها بالظبط )) و بعد ما تسيح وقت الحاجه ضيفى الخضار التي تحبي ان تضيفيها عادى جدا .

8- إعملى خلطة المحشى (( البصل و الخضره و الطاطم و اللحم المعصج و السمن و الملح و الفلفل )) و ممكن تعطيها غلية على النار لو حابة و ممكن لأ... و جمديها للمحشى بدون وضع أرز نهائى ... و لما بتسيح بتبقى كأنك لسه عاملاها بالظبط و بأقول تانى (( بدون وضع الأرز ))) تضعى الأرز قبل عمل المحشى مباشرة .

9- إشترى دماسة فول ((حجم كبير من اجل ان لا يحدث فوران للفول و هو على النار و يطفى النار و العياذ بالله )) و تعلمى طريقة تدميس الفول (لو كنتىلا تعرفي تدمسيه ( سهل جدا ) )حتوفرى وقت و جهد كبير بوجود الفول المدمس للسحور فى البيت وقت ما تشائين و فننى و نوًعى فى أصناف الفول كل يوم على السحور.

10- إعملى الزبادى فى البيت ( سهل و الله ) و لا محتاج جهاز و لا حاجه خالص ... ينفع للسحور طبعا و للسلطات مع الفطار و بعض أصناف الحلويات ...و يبقى عندك كميه تحت إيديكى إنتى اللى عاملاها .

11- لو عندك إبتداء من الان شوربه زياده (( عبئيها فى أكياس و جمديها )) و شيليها فى الثلاجة تنفع فى شوربة الفطار ( الشوربه صنف ثابت طبعاً كل يوم ) فى رمضان

12- بعض الأصناف كاملة التجهيز إكتشفت إنها لا تتأثر بالتجميد نهائى بشرط إنك تحكمى الإغلاق و من هذه الأصناف :
* صينية جلاش بالجبن أو اللحم
* صوانى الرقاق
* الكنالونى كاملا و ممكن تعملى عجينة الكريب و تحتفظى بالأقراص هى اللى تجمديها و لما تسيح تبقى إحشيها عادى خالص
* خرشوف بالبشميل
* مسقعه بالبشميل
* الحمام المحشى فريك ( يبقى كامل النضج لكن لا تحمريه إلا لما يسيح و قبل التقديم تسخنيه و تحمريه )الحمام المحشى أرز لأ...لأ...لأ ...الأرز بيعجن ... لكن الفريك مش بيعجن نهائى .
* المشروبات مثل الكركديه و التمر هندى و الدوم

13- إعملى عصير المشمش فى البيت و جمديه فى الثلاجة بيبقى أحلى
14- لو عندك عزومه (( ممكن تعزمى الناس فى الوقت الي عندك عذر شرعى فيه و فاطره مش صايمه )) علشان تبقى ما ضيعتيش وقت العباده و كمان علشان تعرفى تدوقى و تظبطى طعم الأكل جيدا .

15- ما ننساش طوووووول ما إحنا بنطبخ فى المطبخ نشغل قرآن (( لأن أجر السامع كأجر القارىء)) سوره محببه إلى قلبك من قارئك المفضل مثلاً..تخيلى بقى بتطبخى ...و كمان بتاخدى ثواب الطبيخ و ثواب القرآن ...و ايضا الأكل بيطلع أحلى و أطعم هذا حقيقى وليس ضحك.

كل سنة وانتم اطيب​

مشكورة اختى سارة على افكارك
بارك الله فيك

رمضـــــــــــــان كريم

باركـ الله فيك على الافكار القيمة

14- لو عندك عزومه (( ممكن تعزمى الناس فى الوقت الي عندك عذر شرعى فيه و فاطره مش صايمه )) علشان تبقى ما ضيعتيش وقت العباده و كمان علشان تعرفى تدوقى و تظبطى طعم الأكل جيدا .

15- ما ننساش طوووووول ما إحنا بنطبخ فى المطبخ نشغل قرآن (( لأن أجر السامع كأجر القارىء)) سوره محببه إلى قلبك من قارئك المفضل مثلاً..تخيلى بقى بتطبخى ...و كمان بتاخدى ثواب الطبيخ و ثواب القرآن ...و ايضا الأكل بيطلع أحلى و أطعم هذا حقيقى وليس ضحك.

وهو كذلك غاليتي ,,, شكرا لك

رمضان كريم ||~~~

شكرا لك اختي اللهم بلغنا رمضان و اعنا على الطاعة و الصيام

وعليكم السلام
اللهم بلغنا رمضان وقدرنا على الصيام
شكرا اختي سارة
نصائح رائعة
فالشهر الفضيل للعبادة قبل ان يكون للاكل
تحياتي

شكراااااااااااا افكار روعة والله انت شاطرة رغم صغر سنك

مشكورة على النصائح الغالية رح احاول اني اعمل بيها مرسي

شكرااااااااااااااااااااااااا اختي
احاول ان اعمل بها
تحياتي

شكراااااااااااااا اختي
*اللهم بلغنا رمضان*

رااااااااااااااااائع و الله نصائح جد رائعة بوركت اختاه

فعلا أفكار مفيدة جدا جزاكي الله كل خير

مشكورة على النصائح بصح اختي هكذا يلزم فريgو كبير

بارك الله فيكي على الافكار
ورمضان كريم

شكرا لك اختي على المعلومات الروعه

احسن موضوع والله استفدت كثيرا
شكرا لكي اختي الكريمة
ورمضان كريم

]الف شكر اختي

افكار رائعة ومفيدة جدا

رمضان كريم

لإعلاناتكم وإشهاراتكم عبر صفحات منتدى اللمة الجزائرية، ولمزيد من التفاصيل ... تواصلوا معنا
العودة