فضائيات* ‬عربية* ‬تتهكم* ‬على* ‬اللهجة* ‬الجزائرية!! موضوعــ للنقاش°°

اشكرك اختي على اختيار هذا الموضوع الرائع جدا والموفق لعدة اعتبارات اولها حسكي العالي ودرجة المسؤولية الكبيرة التي تتمتعين بها تجاه لهجتكي ( وليست لغة) الجزائرية ( الجميلة ) ثانيا بالنسبة لي انا كغير جزائري وبصورة اخص اهل المشرق العربي لاننا نجد هناك بعد (للاسف) في التواصل بيننا وبين اخواننا في المغرب العربي واقصد بالتواصل هنا هو التواصل الثقافي والاجتماعي والعلمي بالرغم ما يجمعنا من هوية وثقافة جدا متقارية وليست متطابقة لكن السؤال من يتحمل هذا البعد هل هو الاعلام ام الساسة ام النخب الثقافية ام اهل العلم ام الشباب اعتقد ان الكل يتحمل جزء من المسئولية تتفاوت بدرجة قدرة كل عنصر في التواصل على فكرة اللهجة الجزائرية رائعة جدا وجميلة اذا خلت من بعض الكلمات الفرنسية وهي اغنى وارقى من الاستعانة بالفرنسية وهذا المنتدى هو خطوة رائعة في مد جسور التواصل بين الشعوب العربية ولكن بشرط!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

السلام عليكم ..
لكل قوم دارجتهم التي يتفاهمون فيما بينهم بها ..وفي كل بلد لهجه دارجه يصعب على الاخرين فهمها وهذا ليس بعيب او انتقاص .انما هي من خصوصيات وتراث كل بلد
بالنسبه للهجه الجزائريه او المغاربيه بصوره عامه فهي مظلومه اعلاميا فقط ولا اعتقد فيها صعوبه لمن اراد ان يفهمها ...
شكرا لكم..

و عليكم السلام و رحمة الله وبركاته
تماما أخي و هدا ما اتفقنا عليه في أغلبيتنا
مرحبا بك أخا كريما محترما بيننا و تحية من خلالك لكل أحرار الشام الكـــــــــرام

السلام عليكم و رحمه الله و بركاته

بصى انا مش هكدب عليكى .. انا مش بفهم اللهجه الجزائريه و المغربيه و التونسيه الا شويه كلام

و شويه الكلام القليل اللى بفهمه .. بحاول اعرف الكلام كله بيتكلم عن ايه و اتعامل

و دخلت هنا بينكوا كمان علشان اتعلم لهجتكوا .. لان لهجتكم جميله و اللهجه التونسيه كمان عجبتنى

كل بلد بتبقى شايفه لهجتها هى الاسهل

و يمكن لان فضائيات مصر كبيره بقت لهجتنا سهله الفهم بالنسبه لناس كتير

كمان انا عايزه اقولك حاجه انا مولوده فى السعوديه و عشت فيها كتير جداً .. و مع ذلك لو سمعت سعودى بيتكلم ادامى مش هفهم كل كلامه

دى حاجه طبيعيه على فكره لان دى مش لهجتى

و كمان يمكن لان انتوا بتدخلوا الفرنساوى فى كلامكوا بيبقى صعب فهمه

انا فى الاول لقيت فى وسط كلامكوا كلمات مش بعرفها .. بتكتبوها بالعربى بس هى فرنساوى .. فين و فين على ما عرفت انها فرنساوى .. انا مليش فى الفرنساوى :shiny:

مش عارفه بجد .. بس حاسه انها حاجه متزعلش .. كل بلد بيعتز بلهجته .. و انا لو كلمت حد و مفهمش كلامى هحاول اوضحهوله بأى طريقه مش هزهق

اما بالنسبه لــ باغبى اللمه

احنا كــ مصريين هنغير منكوا ليه لو كنتوا بتتكلموا فرنساوى او المانى او اى لغه تانيه ؟؟

و على فكره عندنا اللى بيتكلم فرنساوى و المانى و ايطالى .. اللى عايز هيتعلم مش مشكله

مش عارفه فى تهكم منك على المصريين ليه !!

لإعلاناتكم وإشهاراتكم عبر صفحات منتدى اللمة الجزائرية، ولمزيد من التفاصيل ... تواصلوا معنا
العودة