فشلت الزيجة الثانية أيضًا.. حسبي الله ونعم الوكيل

mohammed dfdf

:: عضو منتسِب ::
إنضم
27 نوفمبر 2008
المشاركات
31
نقاط التفاعل
66
النقاط
3
العمر
37
الجنس
ذكر
مرحبًا إخواني في منتدى اللمة الجزائرية؛ حاولت قدر الإمكان كتابة المشكلة بلُغة يمكن فهمها بعيدًا عن العامية المصرية، كوننا نريد منكم مشاركتنا في أمر هذه السيدة المسكينة.

تقول؛ انا كنت مطلقة، عندي ٢١ سنة، تزوجت من واحد مطلق عنده ٣٥ سنه، وبعد الجواز بشهرين عرفت انه متزوج واحده كبيرة في السن، عندها ٥٥ سنه، متزوجها من ٤ سنين، وانا لا أعرف، ولما واجهته قال لي انا متجوزك بس علشان أمي وابويا تخدميهم !! لان اللي عرفته ان أمه وأبوه كانوا رافضين جوازه منها، واتجوزها ولم يخبرهم، وقال ان فيه مشاكل بينه وبين امه وابوه وانه لا يريد ابوه وامه في حياته خالص.

وقال لي انتي تستاهلي كل خير، ونصيبك كده! ومشي راح عندها بقاله ٦ شهور، حاولت اكلمه انه ييجي حتى نشوف حل، قام بعمل حظر لي.

غير انه معاملته معاي من اول الجواز كانت سيئة، كان متجاهلني خالص واهانة وضرب؛ حسبي الله ونعم الوكيل في كل ظالم؛ لأنه كان يريدني اشتغل واصرف انا على البيت، وكنت أستحمل لان هذه الزيجة الثانية لي.. حتى عرفت انه أصلا متجوز وانا لا أعرف، واهلي راحوا له وقالوا مفيش حل خلاص غير الطلاق.

وامه وابوه بيقولو لي استنيه، مسيره هييجي في يوم..

أين كرامتي لما استني واحد مشي من غير سبب، بس حزينة اوي خصوصًا ان دي الزيجة الثانية، واتظلمت أيضًا في الزيجة الأولى بسبب حماتي وحمايا، لان الفرش مكانش عاجبهم عملوا مشاكل لحد ما تم طلاقي، مش عارفه اعمل ايه! تنصحوني بإيه؟
 
ربي معاك اختي ان شاء الله
 
دي معاملة وحشة وكلام وحش اوعى تفكر تواصل في قبول العنف ده هيوتر جو البيت ويخلق اهتزاز في شخصية الأطفال
 
الله المستعان
الله المستعان
الله المستعان
أكثري من الدعوات أن يبدلك الله خيرا مما راح عنك فربك قادر على ذالك فطلاق المرأة ليس فشلا لها بل يكون أنتصارا لها على حياة تعيسة
 
الشرع حلل أربع، بس ما حلل الظلم .. أني وحده لو تزوّج أشتري راحتي وأرجع بيت أبوي العزيز .. وأطلقه وأتزوج واحد شريف
.. وأييب عيال، أبو عيون زايغة ما يستاهل ولا دقيقة أقعد وياه، والطلاق أبغض حلال .. بس يبقى حلال
 
لإعلاناتكم وإشهاراتكم عبر صفحات منتدى اللمة الجزائرية، ولمزيد من التفاصيل ... تواصلوا معنا
العودة
Top