من هاته الدولة في رأيكم

الحالة
مغلق ولا يسمح بالمزيد من الردود.
المشكل أخي ميدو أن الصحافة الإسرائيلية غالبا ما تحب تعمل سيسبانس وتعطي أخبار غير واضحة او محددة كهاته المرة وتترك الشارع العربي يغلي، ويتكهن، لكن ليس غريب على أي حكومة عربية مهما كانت أن تقبل على التطبيع مع إسرائيل إرضاء لأمريكا

تناقلت هنا وهناك اخبار عن سوريا .....ربما تكون هي لكن انا استبعدها

لا أختي البسكــــــرية سوريا بعيدة جدا عن التطبيع مع اسرائيل و مواقفها تتكلم.

شكرا إبتسام
ولكن الجريدة تشير إلى أن هاته الدولة لا تقيم علاقات مع الكيان الصهيوني
عفوا اخي الكريم ابن الشاطيء بما ان مصر الراعي الرسمي لاسرائيل فأظن ان الدولة المعنية قد تكون من دول الخليج الذين هم على وفاق مع امريكا واسرائيل البنت المدللة لها وعلى عداء مع ايران .
قطر لم تكن لها علاقات مع اسرائيل وكانت تاخذ مواقف داعمة للمقاومات الاسلامية ربما تكون هي او البحرين كما قالت اختي لابتروس
شكرا ثانية اخي على التصحيح

عفوا اخي الكريم ابن الشاطيء بما ان مصر الراعي الرسمي لاسرائيل فأظن ان الدولة المعنية قد تكون من دول الخليج الذين هم على وفاق مع امريكا واسرائيل البنت المدللة لها وعلى عداء مع ايران .
قطر لم تكن لها علاقات مع اسرائيل وكانت تاخذ مواقف داعمة للمقاومات الاسلامية ربما تكون هي او البحرين كما قالت اختي لابتروس
شكرا ثانية اخي على التصحيح

والله هى قطر دلوقتى بقت بتخاف على المقاومات
طيب احب حد يفسلى حاجة واحده
من فترة اسرائيل طلبت من حماس جندى اسرائيلى عندهك
وحماس رفضت
فتدخلت قطر وقالت لحماس ياخدوا 2 مليون دولاء ويعطوهم الجندى وقطر بقى تديه لاسرائيل
افهم دى بقى على انها ايه
لو كانت حماس واقفت يبقى زيها زى القراصنة
يخطفو الناس عشان ياخدو فلوس

يبقى لو قطر بجد خايفة على المقومات الاسلامية متعملش كده

اذا تسمع عن قاعدة العديد القطرية .. الى هى اكبر قاعدة عسكرية امريكية خارج الولايات المتحدة الامريكية
والى هى بتمد جنود للعراق

وبرده لو بصيت على الخريطة هتلاقى ان القواعد العسكرية دى مكانها تمام امام ايران :biggrin:

والحدق يفهم :001_wub:

يا ابتسام قطر من الدول التي لها علاقات مع إسرائيل بالرغم من إعلانها عن غلق المكتب التجاري الاسرائيلي عقب أحداث غزة والإجتماع الطارئ بالدوحة الذي قاطعه الخونة من العرب وعلى رأسهم رئيس مصر وهادم الحرمين، لكن نحن نذكر صيف 2006 حيث بينما كانت الحرب دائرة رحاها جنوب لبنان كان وزير خارجية قطر يستجم في منتجع اسرائيلي

والله هى قطر دلوقتى بقت بتخاف على المقاومات
طيب احب حد يفسلى حاجة واحده
من فترة اسرائيل طلبت من حماس جندى اسرائيلى عندهك
وحماس رفضت
فتدخلت قطر وقالت لحماس ياخدوا 2 مليون دولاء ويعطوهم الجندى وقطر بقى تديه لاسرائيل
افهم دى بقى على انها ايه
لو كانت حماس واقفت يبقى زيها زى القراصنة
يخطفو الناس عشان ياخدو فلوس

يبقى لو قطر بجد خايفة على المقومات الاسلامية متعملش كده

اذا تسمع عن قاعدة العديد القطرية .. الى هى اكبر قاعدة عسكرية امريكية خارج الولايات المتحدة الامريكية
والى هى بتمد جنود للعراق

وبرده لو بصيت على الخريطة هتلاقى ان القواعد العسكرية دى مكانها تمام امام ايران :biggrin:

والحدق يفهم :001_wub:
والله فكرة هائلة من دولة قطر أحسن ما تاخد مصر الجندي الأسرائيلي شاليط مجانا تأخده قطر ب 2 مليون دولار وبالتالي تتدعم المقاومة بهدا المبلغ المهم
وأظن أنها ليست حماس التي لم توافق بل إسرائيل

والله فكرة هائلة من دولة قطر أحسن ما تاخد مصر الجندي الأسرائيلي شاليط مجانا تأخده قطر ب 2 مليون دولار وبالتالي تتدعم المقاومة بهدا المبلغ المهم

قلت اللي كنت حابة نقولو أخي ابن الشاطئ :biggrin:
و ردك المفحم يلزملو أحلى تقييم

يا ابتسام قطر من الدول التي لها علاقات مع إسرائيل بالرغم من إعلانها عن غلق المكتب التجاري الاسرائيلي عقب أحداث غزة والإجتماع الطارئ بالدوحة الذي قاطعه الخونة من العرب وعلى رأسهم رئيس مصر وهادم الحرمين، لكن نحن نذكر صيف 2006 حيث بينما كانت الحرب دائرة رحاها جنوب لبنان كان وزير خارجية قطر يستجم في منتجع اسرائيلي
اعجبتني كثيرا هادم الحرمين لان هذا الوصف يليق به حقا ..
شكرا على المعلومات يعني كل العرب مع اسرائيل الادول الممانعة والذي يضم سوريا وايران وحزب الله وحماس
يعني برايك انت من تكون ؟؟؟؟

يا أخي ابن الشاطئ تأكد أنه في كل الحالات سيكون لمصر نصيب في الكعك، عفوا في صفقة شاليط

اخي ابن الشاطئ حماس شرطها في عملية شاليط
هو ان تبادله بالاسرى الفلسطينيين في السجون الاسرائيلية
وهذا موقف حماس الدائم .. وماذا سيفعل 2مليون للشعب
الفلسطيني ..!!؟؟

سوريا اعلنت من قبل وبصراحة انها مستعدة للتفاوض مع اسرائيل.. واين هي المواقف التي تتكلم عنها
اراضي الجولان محتله وسوريا ساكته

يا أخي ابن الشاطئ تأكد أنه في كل الحالات سيكون لمصر نصيب في الكعك، عفوا في صفقة شاليط

والله انا شايفه ان حماس اشرف لها واكرم لها انها ترفض
لان لو وافقت هتبقى زيها زي القراصنة بالظبط
ياخدو رهاين ويسبوها لما ياخدو فلوس
ايه العك ده

وهاتولى قطعة من الكعك دى والنبى :scared::biggrin:

ايه العك ده

ومين قال أن حماس رايحة تاخذ فلوس يا ستي
حماس عاوزة تبادلهم بأسرى
والكعك ده مش رايحة تذوقيه أبدا لا أنت ولا أي حد من الشعب المصري، لأنه الكعك ده عشان الباشا الكبير
الكبير أوي أوي الباشا إلي كان طيار أيام حرب 73
عرفااااااااااااااااااه طبعاااااااااا

ومين قال أن حماس رايحة تاخذ فلوس يا ستي

حماس عاوزة تبادلهم بأسرى
والكعك ده مش رايحة تذوقيه أبدا لا أنت ولا أي حد من الشعب المصري، لأنه الكعك ده عشان الباشا الكبير
الكبير أوي أوي الباشا إلي كان طيار أيام حرب 73
عرفااااااااااااااااااه طبعاااااااااا

انا عارفه ان حماس رفضت
انا كنت بس حابه اوضح للى اتكلم عن قطر

ايوه يا سيدى عرفاه اسكت بقى الحيطان لها ودان :001_wub:
انا سهل يجبونى .. لكن انت بعيد :laugh:

" سؤال خارج الموضوع "
شوفت برنامج سرى للغاية حلقة الطريق الى عتليت على قناة الجزيرة :001_rolleyes:

انا عارفه ان حماس رفضت
انا كنت بس حابه اوضح للى اتكلم عن قطر

ايوه يا سيدى عرفاه اسكت بقى الحيطان لها ودان :001_wub:
انا سهل يجبونى .. لكن انت بعيد :laugh:

" سؤال خارج الموضوع "
شوفت برنامج سرى للغاية حلقة الطريق الى عتليت على قناة الجزيرة :001_rolleyes:

أنا أحب متابعة برنامج سري للغاية لكن للأسف هذه الحلقة فاتتني ويسري فودة صحفي من الطراز النادر، لكن للأسف انسحب من القناة

أنا أحب متابعة برنامج سري للغاية لكن للأسف هذه الحلقة فاتتني ويسري فودة صحفي من الطراز النادر، لكن للأسف انسحب من القناة

طيب خلاص هحطلك لينك الفيديوهات من اليوتبوب فى موضوع خاص ونشوف رايك وراى الاخوة :)

ايه العك ده

دمك خفيف أوي ضحكتينــــــــــــــــــــــــــــــــــا
حاجة اخرى العك ههههههههههه انت واثقة ان لهجتك مفهومة لهذه الدرجة عك ؟:eek:hmy::laugh:
انت مش كنت قايلة أنو حماس رفضت ولا هي حكاية عناد و خلاص و الله انت زعلانة على الجندي الاسرائيلي حاباتو يخرج ببلاش :angry: مش بعيد عاللي تدافع على حكومة العميل مبارك :001_unsure: على فكرة قضية المليونين دولار مش الوحيدة حماس مشترطة اطلاق 1000 اسير فلسطيني مقابل الغبي شاليط
المهم ماتزعليش ياضيفتنا المصرية احنا مش نتبلوا على حكومتكم كل شيء نقولوا فيه من الواقع ومش غلطتنا أنه حكومتكم بكل هذه العمالة :thumbdown: اما الكعك كيما قالك الاخ انتم الشعب المصري مش راح تذوقوه لانو مش نحن اللي نجري وراه اللي يجري وراه الباشا الكبير تاعكم ههههه وانتم مش في خريطة حساباتو :cool: و الله المصريين كي يدافعوا على نظامهم العميل يفكروني بالمثل اللي يقول " معزة ولو طارت " :biggrin:

دمك خفيف أوي ضحكتينــــــــــــــــــــــــــــــــــا
حاجة اخرى العك ههههههههههه انت واثقة ان لهجتك مفهومة لهذه الدرجة عك ؟:eek:hmy::laugh:
انت مش كنت قايلة أنو حماس رفضت ولا هي حكاية عناد و خلاص و الله انت زعلانة على الجندي الاسرائيلي حاباتو يخرج ببلاش :angry: مش بعيد عاللي تدافع على حكومة العميل مبارك :001_unsure: على فكرة قضية المليونين دولار مش الوحيدة حماس مشترطة اطلاق 1000 اسير فلسطيني مقابل الغبي شاليط
المهم ماتزعليش ياضيفتنا المصرية احنا مش نتبلوا على حكومتكم كل شيء نقولوا فيه من الواقع ومش غلطتنا أنه حكومتكم بكل هذه العمالة :thumbdown: اما الكعك كيما قالك الاخ انتم الشعب المصري مش راح تذوقوه لانو مش نحن اللي نجري وراه اللي يجري وراه الباشا الكبير تاعكم ههههه وانتم مش في خريطة حساباتو :cool: و الله المصريين كي يدافعوا على نظامهم العميل يفكروني بالمثل اللي يقول " معزة ولو طارت " :biggrin:

ومين جاب سيرة حكومتى العميلة دلوقتى :confused1:
انا بقول قطر عايزه تاخد الجندى وواحد تانى قال مصر عايزاه ببلاش :scared:
لكن متكلمتش عن حكومتى العميلة

وانا مبدافعش عن حكومتى لان وطنى عندى اهم من مليون مبارك
وطنى هو الى دايم ليا مش مبارك
لكن رغم كل ذلك انا محبش انى اغلط فيه فى مكان مش مصرى احتراما لولى الامر بس انتو عايزين تقولو عليه عميل انتو احرار انا مش مضايقه

وعموما لو احنا عندنا ازمة فى بلدنا واجب من اخوانا المؤازرة فقط :angel_not:

وحاجة تانيه احنا تاريخنا كبير اوى .. لو قريتيه كويس هتعرفى ان عمر ما حاجة هدتنا

اقرى الفقرة دى من مقالة كتبها واحد سعودى

يخطئ من يقيّم الأفراد قياساً على تصرفهم في لحظه من الزمن أو فعل واحد من الأفعال ويسري ذلك على الأمم, فيخطئ من يقيّم الدول على فتره من الزمان, وهذا للأسف سوء حظ مصر مع مجموعة من الشباب العرب الذين لم يعيشوا فترة ريادة مصر. تلك الفترة كانت فيها مصر مثل الرجل الكبير تنفق بسخاء وبلا امتنان وتقدم التضحيات المتوالية دون انتظار للشكر

بحبك يا بلادى يا احلى البلاد يا بلادى فداكى انا والولاد يا بلادى يا بلادى :laugh:

كلامي مبني على مقابلة تلفزيونية مع احد ساسة سوريا وكان الحديث عن الفرق بين حكم حافظ الاسد رحمه الله وبشار الاسد فقال السيد الضيف انه في زمن حافظ كانت اسرائيل تريد التطبيع وسوريا ترفض اما الان فالعكس يعني في عهدة بشار الاسد سوريا تريد تسوية الامور مع اسرائيل

الحالة
مغلق ولا يسمح بالمزيد من الردود.
لإعلاناتكم وإشهاراتكم عبر صفحات منتدى اللمة الجزائرية، ولمزيد من التفاصيل ... تواصلوا معنا
العودة