من هاته الدولة في رأيكم

الحالة
مغلق ولا يسمح بالمزيد من الردود.
والله انا شايف يا جماعة اننا نبطل نتكلم فى السياسة ما دام هى بتفرق بنا كده وبتزعلنا من بعض .. وانا عن تجربة مريرة فى النقطة دى فيه منكم عايشها معايا بقيت بتجاهل اى موضوع سياسى خاصة لما يبدأ كل واحد يتعصب لبلده ورأيه وياخد بالظاهر .. والحمد لله جاتلى الفرصة انى اقرب من السياسة اوى واحتك بقيادات مصرية وبقولها للمرة الالف فى المنتدى ده .. السياسة لعبة حقيرة وكلها فى الخفاء والظاهر منها مقصود لاغراض معينة .. والله حاجات كتير ايام الحرب على غزة محدش يعرفها ومحدش عارف قد ايه الجندى المصرى فى رفح كان ضحية بين حكومته والفلسطنيين .. انا كنت فى نقطة اتصال بالمعبر وكانت جنودنا بتتضرب من اهل غزة ومش قادرة تحرك ساكن بسبب الاوامر .. مغلوبين على امرهم فى كل الحالات .. يا ريت ما نجرحش فى بعض ونفرق بين الشعوب والحكومات ونفهم ازاى الحكم فى بلادنا.. وم الاخر كل العرب فى نفس السلة بدون استثناء .. هم بس مش فالحين غير انهم يتنططوا ويعيبوا فى بعض وكل واحد يعلق خيبته على شماعة التانى .. ويا ريت يا كارمن ما ترديش فى الموضوع ده تانى وبلاش تتكلمى فى السياسة هنا واكتفى بتعلم اللهجة الجزائرية زى ما انتى عايزة من المنتدى .. اكتر من كده صدقينى هتكرهى تدخلى المنتدى تانى بسبب احتكاكات الكتير اللى هتتعرضى لها وحرقة الدم واسالى مجربين قبلك .. العرب للأسف معندناش ثقافة النقاش وزى ما بندخله زى ما بنخرج منه .. اهدى شوية يا منصورية وخلى اعصابك باردة .. تقبلوا مرورى وبجد مش عايزين نخسر اعضاء غير جزائريين فى المنتدى .. ربنا يهدينا ويهديكم

يبنى كبرت الموضوع كده
انا بحب على فكرة النقاش فى مواضيع سياسية ومادام الجدال فيه احترام للشخص الاخر فانا ارحب به
ولا انظر الى التفاهات " الى هو كل واحد يعاير التانى بحاجة ويشمت فيه "
لا فضل لعربى على اعجمى ولا لاعجمى على عربى الا بالتقوى

:sleep:

ولا احنا احسن منهم ولا هما احسن مننا
احنا اخوات

انا بلفت نظر الجميع بس عشان انا بحب الجزائريين اوى ومبحش اى يزعل يحصل بنا .. يلا كل سنة وانتم طيبين .. اجمل وارق تحياتى للجميع .. ويا ريت كل الاعضاء غير الجزائريين يشاركوا فى موضوع اصدقاء الجزائر فى قسم الترحيب والتهانى .. سلاااااااااااام

السلام عليكم
كيف حالك أخي محمد
لا تخف على كرمن فهي عضوة تناقش باحترام
وباين عليها لا تغضب بسرعة، وإن شاء الله
ستكون اختا لنا ولن تلق إلا كل خير

والله اقول الحق ان مستوى النقاش في هاذ الموضوع لم يخدش احدا ولم يجرح احدا بل كان الامر مطروح بكل موضوعية
كما قلت اخي المصري السياسة لعبة حقيرة لان من امتهنها حقراء في معضمهم خبئت نواياهم ودست بين القرارات والحملات والمواقف ... هدف كل سياسي بالمفهموم الحديث هو كعكة ياكلها اما وحده او مع شلته التي تؤازره : مكانا في البرلمان اذا كان مجرد سياسي .. تهدئة الشعب والتمسك بالكرسي الغير متحرك اذا كان رئيس .. التنكيل و التمكن من الحزب المعارض عبر الوشايات و زرع الفتن و توهيم الناس بعكس الحقيقة وتعكير لمياه والاصطياد فيها وزرع البالبلة حول القرارات السليمة التي قد لا تخدم المصالح ... اذا كانو برلمانيين او احزابا سياسية

لا يمكن الجزم في اي قضية مطلقا لتعدد الرؤى و المفاهيم واختلاف المصالح ..في هته القضية او في قضية غزة التي كانت طعما انسيق ورائه الكثيرين ... اذ يمكن لقضية مثل هته ان يؤولها اي جماعة من الخائنين السياسيين ضد رئيس لاي بلد ..للاطاحة به بتهمة السكوت والرضوخ لاسرائيل ..ويقومون بتهويل الشعب عبر شعارات الانتفاضة الشعبية ..ثم رويدا رويد تصبح ثورة ضد الحاكم من المحكومين .. بتحريك قد يكون معظمه اجنبي ..هدفه الحرب الطائفية واشعال نار الفتنة او ادخال البلاد في مغبات اخرى

الوطنية تعني التغيير للافضل وليس التغيير للتغيير .. تعني حب الوطن وتفضيل الحوار على حمل السلاح ..تعني حل مشاكلنا بانفسنا دون اللجوء الى اطراف بعيدة ربما ارادت زرع الفتنة ان استشرناها

نرى ما نرى من اقتتالات بين بلد المسلمين الواحد .. بتحريك سياسيي اولا ..ثم ديني ..

انا هنا استطردت الذكر بهته الاحداث لانوه ان لعبة الاطفال الدمى ولعبة الكبار السياسة ..

وتحياتي لكم جميعا على الروح الطيبة و لغة الحوار التي استعملتموها التي اعجبتني انا الذي لا افهم للسياسة شيءا عدا بعض الاراء الصغيرة التي احتفظ بها لنفسي

آخر تعديل:
السلام عليكم

كيف حالك أخي محمد
لا تخف على كرمن فهي عضوة تناقش باحترام
وباين عليها لا تغضب بسرعة، وإن شاء الله
ستكون اختا لنا ولن تلق إلا كل خير
الله يخليك
انا اسمى كارمن مش كرمن :001_tt2:

الحمد لله انى مبغضب بسرعه .. انا لو لقيت كلام يضايق انا عارفه ان كله كلام فاضى
انا عارفه اننا فى الاخر كلنا اخوات :music_whistling:
سيبك من النت ده كارثة .. لانه زى ما تقول كده بيعفى الناس من الوقوع فى الحرج .. كل واحد يقول الى عايزه بدون ما يدور اذا كان هيجرح الاخر او لا
لكن انا عارفه وواثقة تماما انى لو قابلت اخ لى او اخت جزائرية فى ارض الواقع سيتبدل الامر
تجد الترحيب والكرم المفرط من كلا الطرفين :music_whistling:
متخفش احنا لسه بخير :biggrin:

كل الدول العربية تتعامل مع اسرائيل وادا لم تستجيب فستغضب عليها امريكا

المشكل أخي ميدو أن الصحافة الإسرائيلية غالبا ما تحب تعمل سيسبانس وتعطي أخبار غير واضحة او محددة كهاته المرة وتترك الشارع العربي يغلي، ويتكهن، لكن ليس غريب على أي حكومة عربية مهما كانت أن تقبل على التطبيع مع إسرائيل إرضاء لأمريكا
خويا السوفي
صحيح اننا نكره اليهود و كل ما يتعلق بيهم
لكن الصحافة تعهم يمكن اتكون عندهااا الحرية اكتر من الصحافة العربية
لانوو فيه كتير من الفضائح و الجرائم
فضحتهاااااا صحافتهم خاطي الصحافة العربية
و مثال على ذلك
اليوم فقط صائب عريقات كبير المفاوضيين الفلسطنيين قام بزيارة للرئيس القرد الاسرائلي
شمون بيريز في منزله الخاص في القدس
صديقي فضحته صحيفة *هارارتس* في عددهاا اليوم
وقد تناولت قناة الجزيرة هذا الموضوع في احذ نشراتهاا وكان لها حوار مع صائب عريقات و نائب فالكنيست الاسرائلي هذا الاخير الذي اكد الخبر
اما عريقات نفاه كلية
وغيرهااااا وغيرهاااااا من الفظائح
كلغز موت الشهيد البطل ياسر عرفات
وزيارة نتنياهو السرية لموسكوهذا الاسبوع
بشان بيع اسلحة الروسية لايران

وقد حدث هذا القاء رغم ان القيادة الفلسطينية
تقووووووول انها متمسكة بقرار تعليق المفاوضات مع اسرائيل حتى انها ملف الاستطان

الحالة
مغلق ولا يسمح بالمزيد من الردود.
لإعلاناتكم وإشهاراتكم عبر صفحات منتدى اللمة الجزائرية، ولمزيد من التفاصيل ... تواصلوا معنا
العودة