شجع شجع مصر....دى مصر حبيبتى

بنوتة طيبه

:: عضو منتسِب ::
نقاط التفاعل
0
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ازيكوا يا جماعه يارب الكل بخير وصحه تمام....كله طالع من العيد كل سنه وانت طيبين جايه متاخر واكلين لحمه يعنى متغذيين كويس:thumbup:

طبعا العنوان مش مكانه هنا خالص صح :confused1:

بصوا انا حتكلم على حريتى من اول ما سجلت فى المنتدى ده وحتى هذه اللحظه وحتكلم على وجهتين نظر من الجانبين
على فكره انا فى اسلوبى سخريه او تريقه مش على الناس انما على الواقع مش اكتر

اول ما سجلت فى المنتدى بجد فرحت جدا لانى بحب اتعرف على مجتمعات تانيه لانى كل اللى اعرفه هى مصر اقصد انا كجيل(الشباب حاليا) معندهوش اغلبيته ثقافه عن تاريخه ووطنه ومشاكله ولا حتى بيفكر فى مستقبله محدش يقولى اتكلمى عن نفسك انا بتكلم عن صوره عامه عن حال شباب عربى مسلم كأغلبيه الا من رحم ربى والا يعنى الخيبه اللى احنا فيها دى ايه مش جايه من بره احنا اللى السبب فيها ذل وهوان وضعف وتاخر اخلاقيا قبل ما نكون متاخرين فى الصناعه والزراعه وكل شىء (اتمنى حد يذكرلى شىء واحد العرب او المسلمين متقدمين فيه عن كل دول العالم :laugh:)
المهم خلينا فى موضوعنا اصل الكلام فى وضعنا بيثير الحسره والاستغراب

يعنى انا مش بايدى اسافر واتعرف على كل بلد واتعرف على حياه الناس فيه ولا اخلاقهم ولا عاداتهم واعتقد ده حال اغلبنا وبما اننا الحمد لله ربنا كرمنا بشىء اسمه النت وحاجه اسمها المنتديات قدرنا نعرف ونتكلم مع بعض باختلاف الدين والبلد والتفكير والسن

ربما كانت فرصه للتقريب بين البعض وممكن فرصه تانيه لزياده الخلافات والفرقه وده للاسف جانب سىء للنت او احنا اللى خلناه وحش وضرنا اكتر من ما نفعنا

حصل طبعا بعد ما سجلت معاكوا احداث مصر الجزائر (اوعوا حد يقولى اقدام بقى):biggrin:

اساسا مكنتش فى دماغى حاجه من اللى بيتقال اهو ماتش وخلاص وحيعدى بطلت اشجع كوره بس مازالت زمالكاوية حد هنا اهلاوى :angry:

لغايه ما يوم سمعت عن اتوبيس المنتخب الجزائرى انضرب بالطوب واتعور لاعبيين ودول يقول محصلش والجانب التانى يقولك حصل وده بقولك دى خطه مرسومه عشان ميلعوبش والفيفا تحسبلهم الماتش والتانيين يقولولك لا دول طلعوا فردة جسمه وحركوها ادام الناس فى الشارع فضربوهم بالطوب المهم كله ايه خلاص اتشحن ميه ميه ولازم نخفى العار وناخد الثأر :blink:

بعد كده جاه يوم لذيذ يوم الماتش بتاع القاهره ولا كان فى دماغى غير البلد ظهر فيها اعلام فيه ايه قالوا متش مصر مع الجزائر بصراحه مش فاضيه ومش مهتمه وبعدين اللهم اجعله خير صحيت لقيت جارتى وعيالها و الناس بتصرخ دخل اول جون والناس اتهبلت بعدها خلاص المباراه حتخلص وكله حط فى دماغه انهم حيخسروا ومبروك للجزائر يحصل ال ايه جون تانى يالهوى يارب ما كان جه وارتحنا وعلى اللى حصل البلد خلاص اتهبلت تقولش حررنا فلسطين يا ناس وكله يصرخ ويهتف ويجروا وبدات نكسه 67 ويا قلبى لا تحزن رايحين السودان البلد الشقيق

محش يرد غير لما يقرا الموضوع كله لسه حنزله على اكتر من مره اهدوا اتقلوا كده:001_unsure:

ماما بقى دعت دعوى حلوى اليوم ده يارب ما نكسب لو كان ده شر لنا ده والحمد لله خسرنا هههههههههه ويالهوى جت بقى حرب 73 ماشاء والجزائر انتصرت اه نسيت صحيح ال ايه قبل بقى حرب 73 الجديده مش القديمه اتقال الحقوا اتقتل جزائريين فى القاهره ووصلوا المطار فى صناديق يالهوى ووالله العظيم ده محصلش اساسا اه حصل فعلا خناقات بين بعض المشجعين وده عادى يالهوى ده عندكوا من غير شىء اتقتل 14 واحد فى حوادث سير ده غير المصابين وانتوا بتستقبلوا الفريق فى المطار وولو كان يا جماعه اتقتل بالعقل كده مواطنين جزائريين فى مصر فين الجثث محدش يقولى شفناهم والفيديو واليوتيوب والافلام الهندى دى يا سلام وهى الصحف حتغلب مع الفتو شوب ولا تركيب افلام ده طبعا لان فى ناس قذره ده اقل ما يقال فيها كان لها هدف ده يحصل بين دولتين مسلمه فطبعا لازم ينزلوا كام فيلم اكشن لزوم الشعلله وطبعا ضعاف النفوس جروا صدقوا علطول قتلى القاهره انا عايزه اقولكم حاجه انتوا متعرفوهاش عن الامن المصرى وربنا ما يوقعكوا تحت ايديه لانه بيبطش بقوه وعنف ولا يفرق مصلحه البلد وتامين المشجعيين من دوله اخرى مهم للبلد وامنها ومصالحها واستقرار وعشان الدنيا مش تبوظ اه حصل ضرب وخناق مع بعض المشجعيين بس استحاله الامن حيسكت على قتل جزائريين ولو كان فيه فعلا فين جنائز الناس دى ليه مطلعوش رسمى على التليفزيون وليه الحكومه الجزائرية مطلعتش تندد وتشجب وتطالب بحقهم وفين اسرهم مطلعوش ليه على وسائل الاعلام واتكلمت وطالبت بحقوق ولادهم هو كلام يتقال ولمجرد شوية مشاعر هائجه تبوظ الدنيا ويتصدق اى كلام
المهم بعد كده على الجانب المصرى بقى يالهوى الحقوا ايه حصل الرعايا المصرية فى الجزائر تهدد بالقتل ويجب ترحيلهم والشركات المصرية المستثمره فى الجزائز اتولعت فيها وكمان كسروا مصر للطيران واوراسكوم وشركه تقريبا خاصه بالمقاولات وبعدين استضافوا ناس كانت شغاله فى الجزائر ولسه راجعه وقعدوا يتكلموا على التهديدات بس على فكره الناس دى من نفس وسائل الاعلام اللى هاجمت الجزائر لما سالوا المصريين عن شىء ان ازاى كانت معامله الجزائريين لهم كمصريين قبل الاحداث والمباراه قالوا شىء استغربت ليه قالوا كانوا لطاف وكويسين وبيعملونا احسن معامله وكونوا صحاب منهم يعنى الحياه بينا كان ماشاء الله كويسه وحلوه واخدين بالكوا

استنوا انا لسه بكمل كل ده لسه موصلناش لحرب 73 وتداعياتها كله ده بنحكى فى نكسه 67وياقلبى لا تحزن

وبعد كده لسه بكمل الحدوته شكلى حنسى الاحداث بترتيبها محدش يسالنى عن ما قبل ماتش القاهره عشان انا مكنتش متابعه غير لو مره بقلب فى التليفزيون القط كلمتين واقلب ومفكرش اهتم مليش اساسا فى الكوره

انا بجد نسايه جدا طبعا الجانبين مشعللين ميه ميه وكل واحد حالف ياخد تاره من التانى وده نازل شتيمه فى ده والتانى نازل شتيمه فيه خد عدك بقى شتيمه فى اعراض النساء من كلا الجانبين على شويه شتيمه على العروبه والاسلامه والخيانه على شويه شتيمه على التاريخ وعلى الغرور على شويه شتيمه بقى منوعه ماشاء الله خايفه نحسد على قمة الرقى اللى وصلنا لها

الى ان جاء اليوم الموعود وعدى النهار وطلعت شعارات شجع شجع مصر مصر بتلعب مصر وشعار ون تو ثرى فيفا لاجيرى بس على فكره الشعارين حلوين كنت بقولهم عادى مع اصحابى وجيرانى محدش فارقه كتير معاه كله حابب بلده تكسب بس مش مسائله يعنى مهمه ونموت نفسنا عشانها اهو ماتش وخلاص

وبدات الحرب ودخل اول جوووووووووون والجزائر هيه هيه هيه ون تو ثرى فيفا لاجيرى صح شجعتوا كده ومعاك يالخضرا وسعدان والله حفظت التعليقات ههههههههه من كتر ما بشوفها المهم ربنا يهنى سعيد بسعيده على راى المثل

وخلص الماتش اقصد حرب 73 خلصت بعد كده بقى حصل مفاوضات العراك مش السلام واخدين بالكوا يالهوى الحقونا ايه اللى حصل المصريين بينضربوا فى السودان الحقوا المشجعيين الجزائريين رافعين عليهم سلاح وكسروا اتوبيساتهم وده يصرخ وده يصوت وانا مرحتش السودان بس بفكر فعليا ان ازورها يوم بس ربنا يسهلها وابقى سيده اعمال مسلمه ناجحه كده وحلف العالم بس انتوا ادعوا ادعولى بجد ابقى كده عشان ده حلمى

المهم خلينى مركزه رجعوا الناس الى مصر وبداؤا يتكلموا على اللى حصل واتقال الرئيس الجزائرى بعت 5000 مشجع على حسابه والباقى تكفل بيه رجال اعمال او اهو طلعوا وخلاص اللذيذ اللى اتقال انهم من رجال الجيش الجزائرى يا سلام وكمان شوية صيع وبلطجيه خارجيين من السجن وده الالطف والالذ واتنقلوا على طيران حربى يعنى الجيش اللى بيتمول للحرب طلع متش كوره ترفيه بقى
وبعدين نزلوا السودان اخدوا تقريبا كل الفنادق وشطبوا واشتروا كل الاسلحه الخفيفه فى الخرطوم ماشاء الله يعنى وبقى توعدوا المصريين حيظبطوهم
احب اوضحلكوا شىء ان المشجعيين المصريين اللى راحوا مش بقوه المشجعيين المصريين لان احنا بعتنا ناس فافى خالص ببدل وكرافته وشويه ممثليين على حبه من اعضاء مجلس الشعب على ولاد الرئيس على شويه طلبه جامعه امريكيه ناس لطيفه ملهاش فى الخناق مسالمه او حتى لو اتخانقت مش حيكسروا فطبعا فى فرق فى القوى

على فكره انا مش مشكلتى ان فيه خناق بين مشجعيين عادى ما كل الناس بتتخانق فى كل العالم سواء على كوره او على اى شىء حتى بين الانديه المحليه بيتخانقوا المشجعين ودى ظاهره عاديه بس لو جيتوا من ناحيه الدين ده حراااااااااااااااااااااااام ان لعبه تسبب خناق وعراك بين مسلمين انا مش بس بتكلم عن موضوع متش مصر والجزائر انا بتكلم عامه والفتاوى كتير عن الموضوع ده واللى يدور حيلاقى

نسيت بقى اقولكوا ان كان فيه حرب من نوع تانى دايره بين البلدين اقصد الشعبين المسلم كل واحد يخون التانى ويشكك فى عروبته وتاريخه وده يهين ده يقوم الطرف التانى يتحمق يا سلام احنا حنسكت لا حنوريهم وخد عندك بقى شتيمه وسخرية وكلام يشرح القلب كده حاجه تفرح الحمد لله يارب

طبعا مش حتتطرق للشتيمه اللى اتقالت لانها هبل وكل واحد من غيظه من التانى يحرقله دمه ويقوله كلام بالعكس يفرسه بيه والحمد لله كله نجح بس يارب ننجح فى الاخره ولا حتى نعمل ربع اللى بنعمله فى بعض مع اعدائنا كلامى للكل واللى اتحمق اوى ورفع سيفه وحيدافع عن بلده لكل الجنسيات العربيه اللى كل ما حد يزعل ولا يتخانق او يختلف فى راى مع اخ ليه يقوم سابب بلده ويلعن وماشاء الله كلوا بيشوف الفضايح اللذيذه

دماغى وجعتنى كل ما بفتكر اللى حصل
خد بقى عندك ده يستدعى سفيره وده يبعت ويشجب ويعترض لسفير التانى
ملايكه يا ناس محدش غلط فى التانى خالص كل واحد مظلوم منهم لله ولاد الحرام اللى عملوا كده

على نطاق النت فضايح الاول ناس تهدى وناش تشعلل وبعد كده ده يقولك مش عايزين جزائريين معانا وده يقولك مش عايزيين مصريين معانا وجت فتره كله ولع فى بعضه مش طايقين حاجه انا كنت بدخل اتفرج تسليه ناس لذيذه

ودلوقتى خلصت الحروب لسه مخلصتش قله الادب ولا الفضايح طبعا كل واحد شايف التانى غلط بس انا حابه اوضح حبه نقط يعنى لو تخيل كل واحد ان حد غلط فيه نبص لفسنا الكلام اللى اتقال من كل طرف للتانى كان متوقع حيترد عليه ازاى الغلط حيتقابل بغلط انا مش عارفه مين اللى بدا ومحدش يقولى مين اللى بدا عشان الطرفين هما السبب

حاجه تانيه لما حد بيجى يهدى يقولك لا دول كذا وولاد كذا وهاتك يا شتيمه فين يا جماعه يللى كل طرف بيدعى الاسلام وحسن الخلق فين دينك وتنفيذك لاوامره محدش سمع عن الايه دى اللى بتقول
(((({خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِينَ }الأعراف199))))

(خذ العفو) اليسر من أخلاق الناس ولا تبحث عنها (وأمر بالعرف) بالمعروف (وأعرض عن الجاهلين) فلا تقابلهم بسفههم .....تفسير الجلالين

وَلْيَعْفُوا وَلْيَصْفَحُوا أَلَا تُحِبُّونَ أَن يَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ }النور22

ومحدش سمع الحب والقوه دى ليه لما اتهان النبى عليه الصلاة والسلام من الغرب ومحدش ليه لسانه طويل وقوى كده على غرف البالتوك والنت اللى بيسب فيها الاسلام والنبى عليه الصلاة والسلام ومحدش بيتكلم ليه ويرفع صوته على حبكم للوطن على المسلمات اللى بتهان ويخلع حجابها فى الغرب ليه ولا يهتك عرضها ولا تقتل وقتلى المسلمين فى افغنستان فين اصواتكم ولا بتتكلموا عن العراق المدبوح

ايه يا جماعه اللى بيحصل والتعصب الشديد ده وده يقولك لا احنا مش اخوه لا احنا نقاطعهم اه انا متفقه معاكم فى شىء قاطعوا السينما والمسلسلات والافلام المصرية اخدنا ايه يعنى من الفن غير خيبه قويه ولا اتقدمنا ولا كان بيحل مشاكل اهو ناس بتتغنى على افه الشعب وخلاص ويارب الكل يقاطع كل الحاجات دى

وبعدين كوره ايه اللى حنموت عليها ده سؤال يعنى لاعيب الكوره ده حاجه امله نموذج مشرف مثلا للمسلم الملتزم اللى بينصر دينه شوف لاعيبة الكوره دول اجرهم كام شفت منهم حاجه ملايين لكن بيعملوا حاجه للشعب

يا جماعه مش الكوره ولا الفن ولا السياسه حتعيد مجدنا ولا حننصر نفسنا ومقداستنا ونحرر بلادنا ولاى اى حاجه النصر برجوعنا لدينا وتبقى حياتنا زى حياه الرسول عليه الصلاة والسلام والسلف الصالح

عندنا مثل بحبه اوى بيقولك لا تعايرنى ولا اعايرك ده الهم طايلنى وطايلك لما بلد مسلم ولا حتى مسلم واحد يتهان يبقى كلنا اتهانا كرامتنا وقوتنا من كرامه وقوة بعض مصلحتنا واحده مش شعارات والله اللى حيقرى تاريخ العربى والاسلامى حيعرف كده صدام حسين لما اتحالفوا الكل عليه ووقع العراق بقت كل الحكام العرب خايفه على كراسيها بغض النظر عن حكم صدام او شخصيته انا بتكلم على نموذج دوله عربيه مسلمه قوية زى العراق بتاريخه وحضارته وثرواته وقوته فى الامكانيات

محدش يفتكر ان كرامته ومركزه حيحافظ عليه بالغلط بل بالعكس تبقى راقى ومحترم لما تهزم نفسك الاماره بالسوء وتنصر ضميرك وفطرتك السليمه وتتعامل بالصح والخير مع اللى حواليك كده يبقى انت اتنصرت لنفسك لما كرمتها انما لو الانسان انساق وراء الحقد والانتقام واخد حقى بالغلط مش بالاساليب المحترمه من غير خصام من غير شر من غير ما نظلم مسلم او اى انسان تانى لان رابط الاسلام اعلى واقوى من اى رابط تانى

اللى بيبدا بالصلح الرسول عليه الصلاة والسلام قال عنه ايه يا مسلمين قال خيركم من يبدا بالسلام
تخيل لو اتنين مسلمين اتقاتلوا الاتنين فى النار وده فى حديث عن الرسول عليه الصلاة والسلام اللى اتقتل والقاتل لان اللى اتقتل لو جاتله الفرصه كان حيقتل التانى فهما فى النار

وفيه حديث تانى عن الرسول عليه الصلاة والسلام مش حافظه نصه بس معناه ان ممكن بكلمه منك تخلدك فى جهنم وانت لا مهتم ولا واخد بالك من الكلمه اللى قولتها

بلاش يبقى مخنا قفل صعيدى ونشد على بعض لو كل واحد ربع اللى بيعمله مع اخوه المسلم المصرى والجزائرى عمله لما اتهان النبى وراح دافع وعلى صوته كان الامر اتغير بلاش ينطبق علينا المثل المصرى الحلو بيقولك مقدرش على الحمار اتشطر على البردعه
بلاش نبقى بنغرس سهم فى الامه الاسلامية انا عارفه فى اصوات عاقله موجوده هنا وهناك برضه ولان الرابط اقوى هو رايه التوحيد ولا حد شايف ان بكده بالفرقه والشتيمه والغلط والسخريه دى رجوله وكده بنرد الكرامه يكمل وثوابه عند ربنا
الاكيد ان اللى حصل بينا ده خير لانه حيجمعنا ويقوينا اكتر من الاول كل امر المؤمن خير له وربنا انعم علينا بالنسان
واللى بيتكلم عن الاخلاق والاخوه وكل ده مينساش الكلمه الطيبه صدقه وبلاش نشحن نفوسنا بالكره والحقد والظلم

ده مش كلام انشاء
لو احتسبتوا نيه واحده بس اننا حنتصالح وننسى عشان امتنا وعشان دينا اعتقد ده يكفى بجد لان دينا بجد عظيم ورائع لما بنعمل شىء ونحتسب ثوابه عند ربنا ربنا بيقوينا وبيساعدنا ويباركلنا ده مش عشان الموقف ده بس ده فى كل مواقف حياتنا بتمر علينا عشان لما نمر على الحوض ان شاء الله ونشرب كلنا من ايد الرسول عليه الصلاة والسلام ميقلناش ابعدوا احنا مالتزمناش بسنته من بعده ولا باخلاقه لا ده احنا كمان بنضعف بعض

على فكره كلامى مش ضعف ولا اى صفه مش كويسه ممكن يقولها عنى انا عندى برضه لسان وعيون واللى قدامى فيه اخطاء واقدر اتكلم واشتم واغلط واظلم واعمل كل حاجه بس فيه فرق انت حتختار ايه حتختار طريق مستقيم نهايته واحده ومضمونه ولا طرق معوجه ونهايته برضه معروفه
لو حد حيشوف مسلم بيقتل ولا بيهان ولا بيدمر املاكه ولا بيستبيح عرضه ومقداساته وشايف انك حتشمت وتفرح فيه يبقى انت او انتى مش شخص كويس
حقولكم قصه بسيطه اكيد سمعتوا عنها وزعلتوا هى قصه الصيدلانية المصرية مروة الشربينى اللى قتلها المجرم الالمانى هى والجنين اللى فى بطنها فى المحكمه لمجرد حجابها وعدائه للاسلام مش حخوض فى تفاصيل الحكايه ولكن انا عايزاكوا تنتبهوا لجملة اتقالت فيه وبعدها اعملوا اللى يريحكوا فى مرافعه محامى المجرم ده تخيلوا كان ايه مبرره لفعل القتل والاهانه لها كمسلمه قال للمحكمه موكلى خاف على نفسه من المسلمين لانهم ارهابيين وبيقتلوا بعض وبيفجروا بعض فى بلادهم وده فعلهم مع بعض فازاى حيتعاملوا معانا فدول خطر على امن اوروبا فعشان كده هو عمل كده معاها واللى عايز يتاكد من كلامى يدور فى النت على قصتها
وانا بكده حكون قولت اللى جوايا اللى يحب يسمعه هو حر واللى مش عاجبك برضه حر ......ما احنا فى زمن الحرية

انا قريت شوية من الفقرة الاولى و شوية من الفقرة الاخيرة
مى مفهمتش المغزى
المفيد لوين راكى حابة توصلى بهدراتك

الاخت فهمينا واش تقصدي بكلامك؟؟؟
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

خير الكلام ما قل و دل
ما فهمت والو الكلام الله يبارك مي المغزى مشو واضح

اخوتي بما انكم لم تقرؤا المقال كله فانكم لم تفهموه انا قراته
وخلاصة القول ان كلا من الطرفين اي مصر والجزائر ضخموا الموضوع وبالتالي كبرت المشكلة
هدا مافهمت مع انه كان من الاحسن ان تكتب الموضوع بالعربية الفصحى
بالنسبة لرائي شخصي لن اقوله لااحشر انفي فيما لايعنيني كي لااسمع مالايرضيني:angel_not:

مقالة و انا مافهمت والووو
اختيي انا مافهمت شي من اللي قلتيه
فيكي توضحي

ايه يابنتي الكلام ده كله
رواية مصر والسبع طوبات والا ايه
كلامك مظبوط لكن فيه حاجات فيه مش عجباني ومش مقتنع بيها
وكنت أتمنا بدل ما نعمل مونديال في كرة القدم
نعملنا مونديال ومسابقات في حفظ القرآن
أو أي حاجة تنفع مش حاجات هايفة
بالنسبة لرائي شخصي لن اقوله لااحشر انفي فيما لايعنيني كي لااسمع مالايرضيني:angel_not:

:crying:

على فكره كلامى مش ضعف ولا اى صفه مش كويسه ممكن يقولها عنى انا عندى برضه لسان وعيون واللى قدامى فيه اخطاء واقدر اتكلم واشتم واغلط واظلم

الرد بالحسنى يعتقد البعض أنه ضعف
الرد بالحسنى قد يوهم للبعض اننا في حاجة إليه , أو أننا بنشحت من سواد عينيه
ونجد كثير من الإستفزازت التي تجر الإنسان ليتحدث بما لايرضى
فعندما نرى مثلا شخص ما يسب مصر وجالها وشبابها دون تفرقة بين صالح وطالح
نشطاط غضبا لكن نحاول قد الإمكان أن نمسك علينا ألسنتا
وذلك مصدقا لقول النبي صلى الله عليه وسلم
كلمة يخرجها الإنسان لا يلقي لها بال تهوي به في النار سبعين خريفا
ربنا يهدي عباده
وأتمنا أن أرآك امرأة أعمال كما تحبين
لكن في بيتك إن شاء الله :angel_not:

يا اختي ممكن تفهمينا ماهو قصدك من كل هدا الكلام
مع تحياتي

ههههههههههههه والله حبيت نقرا مي ما فهمت والو

اولا الكتبة صغيرة بزاف عيني ضرتني ثانيا طويل بزاف راسي ضرني
ثالثا خير الكلام ما قل ودل حنونة

مادابيك ديري تلخيص وتكبري الخط او اختي الغالية

نحن في الانتظااااااااااااااااااااااااار

اييييييييييييييه وقريت تاع اللي قتلووووووهم ومانيش عارفة واش
نقولو ماقتلوووووووش وماكانش جثث ويمكن صح لكن اسلتو الدماااااااااااء جرحتو الناااااااااااس ضربتوهم وكانو رايحين يموتو مي الحمد لله جو بونس با كان كاين موتى ...............هادا اكتر ما تقتلو اختي

سلام
هاد الشي فتنااااااااااااه اختي مي يبقى راسخ في الذهن
موضوع روطار

مع كل احتراماتي

شىء (اتمنى حد يذكرلى شىء واحد العرب او المسلمين متقدمين فيه عن كل دول العالم :laugh:)
الجزائرين متقدمين على كل العالم نضرب المصرين ونعملهم حغات غريبه

وهذا الشيئ يعملو الغزايرين بس لانهم ارهابين وبلطغية

انت فعمرك شفت شعب كله لقيط وبلطغ

والمصرين العابدين لاسرائيل عمرك شفت 80 مليون يخافو من 1 مليون وهاي كمان محسوبة

وقبل ما تنصحينا نحفظ قران .انصح ائمة الازهر الي يكفر في الجزائرين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وانا بكده حكون قولت اللى جوايا اللى يحب يسمعه هو حر واللى مش عاجبك برضه حر ......ما احنا فى زمن

كو كتبتي بهاد الخط لي رانا نكتبو بيه كو بالاك فهمنا واش راكي تقصدي وتخرطي

اختي كملنا من هاد الشي وقاعدة تجييبيلنا هاد السيرة مرة وحدخرا اخطونا يرحم والديكم

يا ولاد الجزائر فوتونا منها و من الخرطي تاعها اي تحكي في قصة حياتها بررررررررررررررررر

الحمية للاسلااااااااااااااااام بارك الله فيك

أختي قرات موضوعــــــــــــك بامتعان لافهـــــــــــم وجهة نظرك ومع انه اسلوب التعبير كان فيه تكرار ولخبطة اشوي الا اني فهمت قصدك اختاه والله نحـــــــــــــن الجزائريون كدلك مش راديين بالي يحصـــــــل وشايفين الالسنة تتطاول علينا وساكتين والسببب الرئيسى والله فضائياتكم اعلامكم الهدام لان الجزائر مالها في الاعلام والقنوات الرسمية الجزائرية ماتكلمت عن هده الاحداث ولا شتمت شعبا من رئيس لحكومة كل الي كان بيشتم من نحيتنا ردا على شتايم اعلامكم هم شباب يستعمل النت فقط هي حــــــــــــرب اعلامية ناسف لعدم ردعها وتزداد بقعتها لا من عاقــــــــل يردعها لكن اختي لازم تتحققي انه جريدة واحدة جزائرية هي التي ترد على شتائم الاعلام المصري الدي غرر بشعبه وزرع الحقد والغل بين الشعبين من اجل كرة كوتش مؤسف حقا

أنا قرأت و قرأت لكن كرهت وما قدرتش نكمل

موضـــــــــــــــــــــوع مـــــــــــــــــــــــــمــــــــــــــــــــل

لو المصريين فعلو بالإسرائليين مافعلوه بنا لحمل الإسرائليين نفسهم من فلسطين بدون حرب

لكن كما يقال عندنا محقورتي ياجارتي

فوق انف الجميع الجزائر من أشرف وأنظف الدول
والفاهم يفهم

شىء (اتمنى حد يذكرلى شىء واحد العرب او المسلمين متقدمين فيه عن كل دول العالم :laugh:)
الجزائرين متقدمين على كل العالم نضرب المصرين ونعملهم حغات غريبه

وهذا الشيئ يعملو الغزايرين بس لانهم ارهابين وبلطغية

انت فعمرك شفت شعب كله لقيط وبلطغ

والمصرين العابدين لاسرائيل عمرك شفت 80 مليون يخافو من 1 مليون وهاي كمان محسوبة

وقبل ما تنصحينا نحفظ قران .انصح ائمة الازهر الي يكفر في الجزائرين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

:angel_not: إسمع يا .... ربنا يهدينا ويهديك
حكاية إسرائيل وسفارة إسرائيل وسياح إسرائيل اللي بيغني بيها بعضكم أكثر مما يتغنى بها أهل القضية أصلا أعذرني حكاية قرعة وحجج واهية
لأن نحن أهل مصر لانخاف إلا من الله تبارك وتعالى ,
ثانيا أنا أزهري ودرست في كلية شرعية أزهرية , هتلي شيخ أزهري معتبر وليس شيخ من بير السلم كفر الجزائريين , ومتجبليش معاتيه الناس وتقولي إمام أزهري
وبالنسبة لحفظ القرآن الحمد لله حفظناه وختمناه ونقرأه آناء الليل وأطراف النهار ... تحياتي

الموضوع هدا جميل
اقراو تفهمو
اختى الحبيبه المهم انك كتبتى ما في قلبك
و شكرا على الطرح

انا قريت الموضوع و عجبني
يا سلام انت دمك خفيف اوي
ههههههههههههههههههه
و شكرا على نصائحك القيمة
ان شاء الله تتحقق كل احلامك اختي
و ان شاء الله تتصلح الامور بيننا
ارجوا ممن لم يقراو الموضوع ان لا يعلقوا لان محتواه فعلا جميل

لإعلاناتكم وإشهاراتكم عبر صفحات منتدى اللمة الجزائرية، ولمزيد من التفاصيل ... تواصلوا معنا
العودة