مضحك و محزن على ال م ص ر ي ن

man54

:: عضو منتسِب ::
نقاط التفاعل
6
بعد الصلح مع المصريين انضرو نكتهم علينا
النكتة الاولى – نكت مصرية – نكت مصرية جامدة
بيقولك رابح سعدان كان قاعد شغال على اللاب توب بتاعه , وقعد يقول يا رب هاعمل ايه مع متعب هاعمل ايه مع ابوتريكة هاعمل ايه مع زكى .. وفجأة طلعله عفريت قاله : أعمل عمل اسود واقرا عليه يا رب ماشوفش جوزيه يا رب ماشوفش جوزيه … فقاله جوزيه فى انجولا مش فى مصر … رد عليه العفريت وقاله : أمان ربى امان .. حتى جوزيه ” شحاته خلص عليه ”

النكتة التانية – نكت مصرية – نكت مصرية جامدة

بيقولك كريم زيانى راح لدكتور نفسانى عشان ياخد علاج ووصفة قبل ما يشوف الرعب المصرى .. فسأله الدكتور عند الكشف حاسس بايه يا زيانى ؟ خايف أوى يا دكتور من لاعبى مصر يا ترى هيعملوا معانا ايه فى الماتش .. و رد الدكتور يا ترى انت فى رايك هيعملوا ايه … بصراحة يا دكتور يعملوا 3 !!!!

النكتة الثالثة – نكت مصرية – نكت مصرية جامدة

بيقولك محمد أبو تريكة أول ما نزل الملعب و شاف القواوى قعد يضحك و يضحك و يضحك فبص عليه القواوى وقاله مالك يابو تريكة … مالك يابو تريكة … رد عليه الاخير … شايف فيك العروسة و انا العريس وهاكون النهارده عتريس

النكتة الرابعة – نكت مصرية – نكت مصرية جامدة

بيقولك عنتر يحيى الباك بتاع الجزائر قال لسعدان وهو مرعوب بو سعدان و النبى لا تشركنى فى المباراة … فرد عليه سعدان وقاله : خايف ولا ايه يا عنتر … رد عليه بصراحة لا بس حاسس انى هاكون عنتر اللى هايشيل من لبلب 7 وهم يكفيهم 3 بس حرام اشيل 4 تانى لوحدى .
النكتة الخامسة – نكت مصرية – نكت مصرية جامدة
بيقولك بعد الماتش ما خلص لاعيبة الجزائر هربوا من استاد القاهرة خوفا من الجماهير و الشماتة المصرية , اختفوا مرة واحدة … وفى اتوبيس من الاتوبيسات كان بتاع التذكر بيقطع للناس فشبه على آنسه فسألها أنا أعرفك صح ؟ فردت عليه فجأه : بلحاج اللى عملك محصل , فرد نذير بلحاج بسعادة : وانت يا عبدالقادر يا غزال ايه الى عملك آنسة .

مره المدرس سأل الاطفال فى الفصل الى يفتكر نفسه غبى يقف ... بعد شويه وقف تلميذ ........فساله المدرس و ليه بقه يا سيدي بتفتكر نفسك غبي .فرد عليه التلميذ
اصلي محبيتش اشوفك واقف لواحداك يا أستاذ

مرة طفل بلدياتنا راح للبقال فقال لة عمو عندك الشوكلاتة ام ربع جنية قال لة

البقال نعم عندى فقال الطفل طيب بكام

التلميذ : بحبك يا أبله و عاوز أجوزك... المدرسه: بس أنا مبحبش الأولاد

الصغيرين... التلميذ: وأنا مش مستعجل على الأولاد

واحد بيستهبل اتجوز وحده بتستهبل ، خلفو واد ... لما خرج عمل فيها ميت

مره واحد ضرب ابنه بالالم قصفه

مرة واحد ندل وصى ولادة وهو فى غرفة الانعاش يكونو ا اندل منه ، راحو فصلوا عنه جهاز الاوكسجين

واحد بيقول لمراته تيجي نعمل جمعيه.اديكى كل يوم بوسه واديكى جنيه !قالتله ماشى. جه على اخر الشهر لقى معاها تسعين جنيه.قالها ايه ياوليه انا مشبديكى كل يوم بوسه وجنيه

.قالتله ماتسكت مش ابو هيثم جارنا دخل بنفرين.

مره واحد ساب عربيته دايره ........... رجع لقها مثلث

مذيعة تليفزيون قابلت شاب فى الشارع سألته سؤال جاوب إجابة صحيحة ، طلبت منه يحب يشوف أيه ، أجاب الشاب بسرعة: أمى الله يرحمها ، ردت المذيعة مستحيل و ترجته انه يطلب طلب آخر ، فكر الشاب ثم قال : أحب أشوف الزمالك وهو بياخد

الدورى ... ردت المذيعة بسرعة لأ أجيبلك مامتك أسهل.

مرة واحد باكستاني قابل واحد باكستالت

بياع جرايد ابوه مات مشى فى الجانازة يقول اقرا الفاتحة

مره فيل اتقدم لنمله فاهلها ماوافقوش فقالت لهم: حرام عليكم الفيل الى فى بطنى

مرة اتنين مساطيل قاعدين في الاستاد واحد بيقول للتانى.. تلف الاستاد دة فى قد اية رد عليه .. في سجارتين

حكم كوره أعد على قهوه ...طلب واحد صفر

واحد منحوس خبطته عربية ومات فروحه طلعت خبطتها طيارة

مره واحد ابنه طلع من الأوائل عمل ايه ؟؟؟؟ شفروه

البدو فى الصحراء بيركبوا ايه ؟ بيركبوا إبل فيكترا

ليه الصعيدى يلبس بنطلون احمر؟عشان هو بيحب اللون الاحمر ...طب ليه بيلبس بنطلون اخضر ؟؟؟؟عشان البنطلون الاحمر فى الغساله

جماعة مساطيل بيتفرجوا على الاخبار .... فنشرة الاخبار طولت فراح الاولانى قال للتانى :هى لية نشرة الاخبار طولت النهارد كدة؟ فراح التانى رد عية وقال

معلش اصل شكلها كدة النهاردة اخر حلقة

مرة واحد محشش اتصل على بيت قال محمد موجود قالوا الرقم غلط قالهم... طيب بتردوا ليه

واحد مسطول بيسال صاحبه المسطول ايه اسماء اخوتك الشباب؟ قاله:كلهم محسن الا ادهم اسمه تامر

مرة اتنين مساطيل قاعدين فالاول بيقول للتاني هو النهاردة السبت ولا الاحد قام التاني قائل له لا الاتنين ....قام الاول قاله.... جايين مع بعض

واحد سكران اتصل على مصر للطيران بيسأل الرحله من القاهره للندن هاتخد اد ايه

فرد عليه الاستعلامات وقاله ثانيه قاله السكران طب شكرا

واحد مسطول راح مطعم وقال لصاحب المطعم سندوتش طعمية من غير سلطة.. صاحب المطعم كمان مسطول قال له من غير سلطة ايه؟ قال له : من غير سلطة قوطة -صاحب

المطعم : ماعنديش سلطة قوطة اعمله من غير سلطة طحينة؟؟؟

مرة واحد مسطول جه يخرج من العربية لقى الدنيا بتمطر راح خارج من الباب

التانى

تاكسي...مصطفى كامل عالبحر؟ مشفتووش

محشش نائم جت امه تصحيه في الصباح قالت قوم يا ولدي الشمس طلعت قال دخليها

وقفلي الباب

انا مره رحت عزيت رجعت عالسمن

مرة بلديات دماغة لفت ، قابلها من الشارع التانى

مرة واحد قتل ابوة وأمة وخالة وبعدين قطع رجلة . فسألوة لية ؟ قال عشان رجلى

ما تجيش في القضية.

ندخل بقي ف الموضوع من غير رغي... بس اللي يدعيلي يبقي يدعيلي بصوت عالي... عشان انا سمعي تقيل

مرة واحد بيحلم كل يوم بماتشات كتاكيت... راح للدكتور... فقاله هديلك حقنة دلوقتي ومش هاتحلم بيهم تاني خالص... قاله خليها بكرة يا دكتور علشان النهاردة ماتش النهائي

-----------------------------------

صيدلي اتجوز صيدلانية... خلغوا تركبية...
بدل ما يهشتكوها.. كانوا بيرجوها

---------------------------------

واحد بلديتنا حب يعمل ارهابى.. خطف ابنه.. محدش سأل عليه قتله

واحد أعمى فتّح ... من الفرحة اتشل

-------------------------------

مره واحد صعيدى حلم انه بيحفر فى بير غويييييط.. صحى لقى ايده فى مناخيره

-------------------------------

واحد صعيدي دخل الجيش ووقف حراسة على بوابة معسكر... عدى عليه الشاويش "محمد " وقاله:اللواء "فريد" جه؟ قاله : ماجاش يا شاويش "محمد"...

وبعد ساعة رجع له الشاويش محمد وسأله: اللواء "فريد" جه؟ قاله لسه ما جاش...

وبعد ساعة رجع له تانى وسأله اللواء "فريد" جه؟ قال له لسه ما جاش...

وبعد ساعة جه اللواء "فريد"... فقاله العسكرى : أنت فين من بدري الشاويش "محمد" حيخرب بيتك كككككككك

------------------------------

واحد محشش قاعد مع اصحابه و بيحكيلهم : انا مره طلعلى اسد و كان فى ايدى كباية ميه رميته بيها الاسد طلع يجرى... رد عليه واحد من اللى قاعدين قاله صح انا لما قابلت نفس الاسد ضربته بالقلم ايدى اتبلت

------------------------------

مره واحد بيقول لواحد صاحبه: اسكت مش انا حماتى ماتت امبارح... قاله لا حول الله يا رب... ماتت ازاى الست دى؟

قاله وانا واقف معاها فى البلكونه وقعت من الدور الخامس... قاله لا حول الله يا رب دى موته وحشه أوى...

قاله لأ.. ماهى ماوقعتش على الارض... قاله امال ماتت ازاى؟

قاله وقعت على سلك الكهرباء... قاله يا ساتر يارب دى موته وحشه أوى.. ماتت من الكهرباء طبعا...

قاله لأ يا عم.. ماهى الكهرباء كانت مقطوعه... قاله امال ماتت ازاى بس؟

قاله اصل السلك نطرها في حمام السباحه... قاله لا اله الا الله ماتت غرقانه...

قاله بس يا عم اعوذ بالله... ماهي اول ما نزلت فى الميه... الطشه رفعتها على منط الحمام وطلعت عندى فى البلكونه تانى... قاله امال انت بتقول ماتت ازاى؟

قاله ما انا لما ما لقيتش فايدة رحت خان قها بالإيشارب

----------------------------------

مرة واحد متجوز عنده دولاب قافله 20 سنة والمفتاح معاه هو بس... مراته هتتجنن وتعرف ايه اللي جوه الدولاب... وفي يوم راح الشغل ونسي المفتاح... مراته فتحت الدولاب لقت 20 الف جنيه.. وبيضتين!!!
لما رجع سألته ايه حكاية البيضتين دول؟ قالها بصراحه... كنت كل ما أخونك مرة أحط بيضاية في الدولاب...
الست قالت عشرين سنه جواز ومرتين بس... مش مهم... فسألته طب والعشرين الف جنيه؟ قالها كنت كل ما اجمع كرتونه بيض اروح ابيعها

----------------------------------

مرة واحد بيشتكي من الديدان اللي ف بطنه... داخ عند كل الدكاترة... محدش عرف يعالجه... اخر حاجة قالوله فيه شيخ بيشفي من كل الامراض... راحله واشتكي له حالته... قال له... مشكلتك بسيطة جدا... تروح عند محل بيبيع بطيخ... وتشتري بطيخة حمرة وكبيرة... تقطع راسها وتقعد عليها... بيقوم رئيس الديدان بينزل ويلحس منها شوية... ف هيلاقيها حلوة... هيقول للديدان... شباب انزلوا... قام رايح صاحبنا واشتري اكبر بطيخة حمرا وقعد عليها... نزل رئيس الديدان ولحس منها شوية ولقاها حلوة... قال لهم... شباب طلعوها

مرة اتنين صعايدة ماشيين ف الصحرا... طلع عليهم اسد... راح واحد منهم رمي عليه طوبة وطلع يجرىىىىىى... وبص وراه لقي صاحبه واقف ما بيجريش... قال له مش بتجري ليه؟ قال له واجري ليه؟ هو انا اللي ضربته؟؟؟؟؟

--------------------------------

واحد بلد ياتنا خلصت مدة رخصة عربيته قال لأبوه : رخصتى خلصت... قاله: من كتر لفك فى الشوارع

--------------------------------

جماعة صعايدة بينضفوا الحيطة بالمية... الكهرباء مسكت في واحد منهم قعدوا يشدوه و يضربوه عشان يبعد عن الحيطة.. وفي الاخر ودوه المستشفى وكانت نتيجة تقرير الطب الشرعى: سبب الوفاة.. ضرب أفضى الى موووووووت

و هذا راح يبرد لكم قلبكم

https://www.4algeria.com/vb/showthread.php?p=2218181&posted=1#post2218181

يا أخي سمحلي و الله ماقريتهم منين نشوف نكت باللهجة المصرية خخخخخخخخ نعيفهم شكرا

نتاع مصر حشا ما قريتهمش الا لخرين ملاح
مشكووووووووووووووووور

lah ghaleb 3lihoum jay7ine msakine fi dam les blague nta3houm yrakbou el ghouma machi yda7kou lol

ماقريتهم لاني الاغجيك من هادي اللهجة

شكرااا لك

لإعلاناتكم وإشهاراتكم عبر صفحات منتدى اللمة الجزائرية، ولمزيد من التفاصيل ... تواصلوا معنا
العودة